Bröst, hälften av mänskligheten har dem

Idag läste jag för gud vet vilken gång i ordningen ett foruminlägg av en man som hävdade att kvinnobröst är en sexuell och sexuellt attraktiv kroppsdel. En objektivt sexuell sådan alltså, med lite vaga hänvisningar till teorier om evolution och zoologi som inte är i närheten av verifierade, snarare än en kroppsdel som är kraftigt sexualiserad i den här kulturen eller en kroppsdel som han själv finner sexuell och attraherande. Om man väljer att se bortom västerländsk, nutida kultur så noterar man att andra kroppsdelar anses minst lika sexuella och attraktiva i vissa kulturer. Väljer man att se bortom sitt eget kön kanske man också noterar att de flesta heterosexuella kvinnor förmodligen inte attraheras sexuellt av kvinnobröst. Jag attraheras av kvinnor ibland men upplever inte kvinnobröst som mer sexuellt tilltalande än andra kroppsdelar. Jag blir inte mer upphetsad av att någon rör mina bröst än de flesta andra av mina kroppsdelar. Jag är såklart medveten om att kvinnobröst anses vara en sexuell kroppsdel och vad det innebär, men i praktiken så är varken mina eller andra kvinnors bröst något som jag känner är mer sexuellt än andra kroppsdelar. Jag gissar att jag inte är ensam om att känna så, och det är så tröttsamt att vad som är sexuellt och sexigt definieras utifrån manlig sexualitet. En bildsökning på google på "sexig", "sexy", "hot" och liknande resulterar nästan enbart i bilder på kvinnor på de första sidorna. Letar man efter bilder på sexiga män så är även dessa i stor utsträckning sedda ur ett manligt perspektiv, enligt The Andro-Aperture Project (en del av bilderna i inlägget är NSFW). Så tröttsamt.

Objektivt sexuell kulle, bild lånad härifrån.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0