Blodgivning

I fredags lämnade jag blod för första gången. Tidigare har jag varit på blodgivningscentral och fått lämna prover så att de kan kolla upp vilken blodgrupp jag har, om jag har några blodsmittor och om mina blodvärden är nog bra för att jag ska kunna ge blod. Det var trevligt. Jag fick fylla i en hälsodeklaration och fick lyssna på lite information. Själva blodgivningen tog bara omkring fem minuter. Nålen de använde var ganska grov, men det gjorde inte särskilt ont då och inte alls senare. Efteråt fick jag järntabletter, te och en macka. Dessutom fick jag poäng som jag kan ta ut som presentkort på affärer eller i form av saker om jag vill.

 

Blodgivning är rätt uppenbart en bra grej - Sveriges sjukvård behöver köpa in blod från andra länder och de flesta kan donera blod. Dessutom är det ganska trevligt, såvida man inte har problem med nålar. På GeBlod.nu kan man göra ett test för att se om man kan bli blodgivare. Positiva fördelar med det inkluderar att någon regelbundet kontrollerar att du inte drabbats av en blodsmitta, man får gratis mackor och andra saker, och man kan känna sig moraliskt överlägsen personer som inte lämnar blod! Win-win!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0