Alla gånger du har sex är viktiga

Att vara oskuld är i vår kultur ett begrepp som är sammankopplat med mängder av olika värderingar och föreställningar, det har väl inte undgått någon. Dessa olika föreställningar, oavsett om de är positiva eller negativa, bidrar till att första gången någon har sex framställs som en stor och viktig grej.

 

Det finns mängder av råd kring vad man bör tänka på innan och under första gången man har sex. Populära sådana inkluderar att man verkligen ska vara redo, att man ska ha det med någon man älskar, att tjejen ska vara upphetsad och avslappnad, att man ska tänka på att ta det lugnt och att man ska komma ihåg att skydda sig.

 

En del av råden är dåliga, en del är bra och en del är sådär. Men de bra råden är inte bra för att de säger något särskilt om första gången man har sex utan för att de är bra råd angående sex i allmänhet. Myten om första gången som viktig och meningsfull och avgörande för resten av ens sexliv gör att det blir lätt att glömma bort att alla andra gånger man har sex också är viktiga.

 

Det är alltid viktigt att man är redo att ha sex och inte gör det för att man känner sig pressad. Det är alltid en bra idé att skydda sig mot könssjukdomar och graviditeter om det behövs. Det är alltid positivt om alla inblandade känner sig upphetsade och trygga med situationen. Jag tycker inte att det är nödvändigt att ha sex med någon man älskar, men det är alltid positivt att lita på sina sexpartners inom situationen och känna sig trygg med dem.

 

Jag önskar att de råd som ges kring första gången man har sex kunde lägga mindre fokus på det emotionella, för de är inte frågor som är begränsade till ens sexdebut. Istället skulle jag vilja se råd som var mer praktiskt inriktade och som främst berör dem med liten eller ingen erfarenhet av sex.

 

Vilka råd tycker ni bör ges angående första gången man har sex?

 

* Jag vet att det är ett heteronormativt råd, men hela föreställningen om ”oskuld” är också rätt heteronormativ.



Kommentarer
Hannah - OnewayCommunication

Att en ska ha sex första gången när båda är så kåta att de helt enkelt inte kan låta bli. Inte planera för det, inte säga "på lördag", inte bestämma sig, bara vara redo för det (med kondomer och sånt) när det väl händer. Av spontant kåtslag.

2011-12-03 @ 20:18:29
URL: http://onewaycommunication.co
Alice

Hannah: Bra råd, tycker jag.



Jag skulle vilja att unga fick lära sig att kommunicera kring sex på ett bra sätt. Jag vet inte exakt hur det skulle gå till, men jag har sett alldeles för många personer som frågar internet saker de borde fråga sina sexpartners.

2011-12-03 @ 22:48:46
URL: http://theolddays.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0