Violinisten

För ett tag sedan stötte jag på ett tankeexperiment kring abort, The Violinist. Det är en del av In Defence Of Abortion, av Judith Jarvis Thomson.


Du vaknar en morgon rygg mot rygg med en medvetslös violinist. En känd, medvetslös violinist. Han har en dödlig njursjukdom och Föreningen för Musikälskare har gått igenom alla tillgängliga register och upptäckt att du är den enda personen som har blodtypen som krävs för att rädda honom. De har därför kidnappat dig och har nu sammankopplat era blodomlopp så att dina njurar fungerar för er båda. Om han kopplas bort från dig nu kommer han att dö, men om nio månader kommer hans sjukdom vara botad och han kan kopplas loss från dig.

 

Det jag gillar med den här metaforen är att den till skillnad från många argument kring abort inte är beroende av hur man definierar mänskligt liv. Just huruvida foster är att betrakta som livskraftiga eller vid liv brukar vara ganska centralt vid abortdebatter och är även en viktig faktor i vår abortlagstiftning. Jag gillar att metaforen flyttar fokus från den frågan och istället hävdar att rätten till liv inte inkluderar rätten att använda någon annans kropp för att hålla sig vid liv.

 

Rätten till liv innebär inte att människor kan tvingas donera sina organ bara för att någon annan behöver dem för att hålla sig vid liv, så varför skulle den innebära att kvinnor ska tvingas låna ut sina kroppar till växande foster bara för att fostren behöver dem för att hålla sig vid liv?



Kommentarer
den rabiata orakade flat-feministen Fanny

Jag tycker inte att man ska få göra abort hur sent som helst. Gränsen vi har idag är rimlig, i min mening. För man ska respektera livet och fostret också, och framförallt den smärta det kan känna, även om det är min kropp som används. Men ja, det är ett snyggt argument.

2011-08-22 @ 16:27:46
URL: http://arsinoe.se
Alice

Jag tycker inte heller att man ska göra aborter väldigt sent, men jag är inte nog insatt i fosterutveckling för att säga när jag tycker att det är för sent. Har lite blandade känslor inför sena aborter.

2011-08-22 @ 18:02:03
URL: http://theolddays.blogg.se/
den rabiata orakade flat-feministen fanny

Gränsen är baserad på när fostret kan överleva utanför magen. Egentligen är det en dålig gräns iom att läkekonsten alltid blir bättre och att vi tillslut kommer komma till att fostret kan växa helt artificiellt, och då kommer vi inte ha ngn aborträtt. Vi borde istället basera det på risker för mamman (som bedöms individuellt) och hur mkt smärta fostret känner, anser jag. Men tills vidare så tycker jag att man kan ah kvar gränsen, den känns rimlig.

2011-08-22 @ 22:19:28
URL: http://arsinoe.se
Alice

Jag vet inte hur relevant jag tycker att det är at fostret i teorin kan överleva utanför modern, för såvitt jag vet är hon ändå tvungen att ha det kvar i sig efter den tidpunkten.

2011-08-23 @ 12:19:50
URL: http://theolddays.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0